Als project manager en business process manager help ik mensen en organisaties bij het omzetten van data naar informatie en inzichten. Ook kan ik een aardig potje koken.

Koken met data

Soms is het werken met data net koken. Gooi alle losse ingrediënten in een pan en je hebt nog geen gerecht. Nee, daarvoor moet je kunnen koken. En als je dat niet goed kan dan pak je er gewoon een kookboek bij zodat je een recept kan volgen. Daarmee kan je niet automatisch koken als een chef-kok. Dat hoeft ook niet. Maar het kan er wel voor zorgen dat je toch snel een smakelijk maal op tafel zet met de ingrediënten die je tot je beschikking hebt. Onlangs maakte ik iets mee waaruit dat weer heel duidelijk bleek.

Kookworkshop

Een tijdje geleden werd ik door een chef-kok uitgenodigd hem bij te staan tijdens een kookworkshop in zijn sterrenrestaurant. Een hele dag wassen, schillen, snijden, voorbereiden en werken aan een 10 gangen diner met alles erop en eraan. Ondertussen hadden we de beschikking over de állerbeste ingrediënten. Heerlijk! Zelf ben ik een niet onverdienstelijk kok en vind dit naast een enorme uitdaging vooral ook ontzettend interessant.

Tijdens de kookworkshop bleek alleen dat de meeste andere aanwezigen helemaal niet geïnteresseerd waren in het koken. Ze wilden gewoon een leuke avond met elkaar en snel een goede maaltijd op tafel hebben. De chef-kok was wanhopig want hij zag zijn goed voorbereide workshop al helemaal in het water vallen. In plaats van gepassioneerde amateur koks kreeg hij tafelgasten in zijn keuken.

Nieuwsgierig geworden knoopte ik een praatje aan met enkele aanwezigen. Ik merkte dat de meesten wel erg van goed en lekker eten bereiden hielden. Ze wilden er alleen geen jaren voor studeren!

Smakelijke data

Oké, ik moet toegeven dat ik eigenlijk helemaal geen rechterhand ben van een chef-kok. Maar wel een goede project manager en analyticus. En het was geen sterrenrestaurant maar een grote, zakelijke organisatie. De goede ingrediënten waren data die met een nieuwe tool tot informatie ontsloten konden worden. Een tool die net door een vooraanstaand consultancybureau was neergezet. De sales mensen wilden dolgraag de smakelijke data inzetten in hun sales proces. Om zo hun klanten nog beter te kunnen bedienen. Aan mij de vraag of ik kon helpen deze eindgebruikers te trainen in het gebruik van de tool

De mogelijkheden van het systeem en de data bleken echter eindeloos. Als de sales mensen dit systeem zouden moeten doorgronden om het te kunnen gebruiken dan zouden ze hun klanten niet eens meer zien! De kans dat dit prachtige systeem niet gebruikt zou worden sluimerde onder het oppervlak.

Kookboek met analyserecepten

Mijn conclusie was al snel dat ik ze helemaal niet moest leren koken maar dat een beperkt kookboek met ‘voorgekookte’ analyserecepten een veel betere oplossing zou zijn. Daarmee zouden ze zich prima kunnen redden en konden ze zich blijven richten op hun echte passie: sales en tevreden klanten. Schoenmaker blijf bij je leest! Mij als analyticus moeten ze ook niet vragen om me met complexe sales vraagstukken bezig te houden.

Plezier in analyses

Al snel begonnen de recepten te werken. De gerechten sloegen aan en het restaurant zat vol. En het mooiste van alles: de sales mensen begonnen plezier te krijgen in hun analyses en het resultaat ervan. Een van de sales mensen wilde bijvoorbeeld weten hoe hij het beste een prijsverhoging zou kunnen onderbouwen. Hoe kon hij de prijsverhoging het beste verantwoorden aan de hand van de feiten (data)? Aan de hand van een panklaar recept uit het kookboek maakte hij snel een analyse en ontdekte hij dat de prijs van de betreffende dienst helemaal niet moest worden verhoogd! Hij roerde nog eens door de pan en zag tot zijn verbazing dat dat wel nodig bleek te zijn voor enkele andere diensten die de betreffende organisatie af nam. Door een paar van deze elementen – met feitelijke onderbouwing – een klein beetje te verhogen kwam hij uiteindelijk gemakkelijk tot zijn gewenste verhoging.

Uitgekookt, toch? Eet smakelijk!